Internet bedreigt de kerk in Kenia

Leestijd: 3 minuten  |  15 maart 2021

Internet is de grootste bedreiging voor de kerk in Kenia. Waar de kerk vroeger een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van jongeren, is het steeds moeilijker om ze te bereiken. Wat als YouTube het wint van de dominee?

Het kerkje in het dorp Lukholo (Kenia) oogt bijna idyllisch: lemen wanden, een golfplaten dak en grof houten bankjes. Helaas is het probleem waar de kerk mee worstelt veel minder schilderachtig. Jongerenwerker James Wafula vertelt: “Misschien denk je dat armoede, werkeloosheid of criminaliteit de kerk in Kenia bedreigt”, zegt hij. “Maar voor ons, Keniaanse christenen op het platteland, is er een nieuwe, grotere bedreiging bijgekomen: het internet.”

Op zondagmorgen wordt al snel duidelijk wat James bedoelt. Tieners en jongvolwassenen zitten achterin de kerk, onderuitgezakt met hun mobieltjes in de hand. Op veel plekken in Afrika is dat de realiteit. Technologie slaat ‘gewoon’ een paar fasen over: bijna iedereen beschikt over een mobiele telefoon en mobiel internet is spotgoedkoop. “Dorpjes als de onze zijn in een paar jaar tijd uit een isolement gesleurd en door internet midden in de wereld terechtgekomen”, zegt James.

“Jongeren maken daar gebruik van, maar lopen ook risico. De Amerikaanse rapcultuur is in korte tijd enorm populair geworden. Onze jongeren kopiëren klakkeloos wat ze op YouTubefilmpjes zien. Ze gaan drinken, gebruiken drugs en zijn gewelddadig. Ze hebben geen zin meer om naar school te gaan en hard te werken. Ze denken dat ze op een ‘makkelijke’, illegale manier snel rijk kunnen worden. Vroeger speelde de kerk een belangrijke rol in de ontwikkeling naar volwassenheid, tegenwoordig kunnen we deze jongeren steeds moeilijker bereiken.”

Onbegrepen Bijbel / Internet

Een groot probleem daarbij is dat de Bijbel alleen beschikbaar is in het Engels en de grote Afrikaanse handelstaal, het Swahili. James: “Jongeren begrijpen die taal in grote lijnen, maar het komt niet echt binnen. Op school leren we abstract denken in het Engels, en voor het dagelijks leven gebruiken we onze eigen taal, het Tachoni. Gevolg daarvan is dat veel mensen nauwelijks over thema’s als zonde, genade, maar ook liefde en vergeving spreken in hun eigen taal, de taal waarin ze hun eigen leven vormgeven. Dat is voor ons altijd al een probleem geweest, maar met de komst van die rapcultuur wordt dat alleen maar erger: jongeren combineren het Tachoni, Swahili en het Amerikaanse rap-Engels tot een gangtaal die alleen zij begrijpen. De afstand wordt dus alleen maar groter.”

“Soms voelt het geloof als iets dat we geleend hebben

Jongerenwerker James Wafula

Westerse God

Als James door de stoffige straten van het dorpje loopt, wordt hij door iedereen gegroet. Met zijn aannemingsbedrijf heeft hij een stevige reputatie en een flinke bekendheid verworven. Maar aan werken komt James de laatste tijd nauwelijks toe: al zijn tijd gaat op aan het jongerenwerk in zijn kerk. James is, in zijn nette pak en met zijn glimmende Chinese zakenauto, voor jongeren het voorbeeld van succes. “Alleen daardoor kom ik met hen in contact. Zo kan ik ze vertellen dat ik alleen zover ben gekomen door me te houden aan Gods geboden.

Ik houd ze voor: ‘Jongens, jullie leven een leven dat niet van ons is, je leeft het vreemde leven, het buitenlandse leven.’ Maar weet je wat een jongere daarop tegen me zei? ‘Jullie doen precies hetzelfde, in de kerk. Met je westerse overhemden, en je Bijbel in het Engels en je preken van een Westerse God. Waarom zouden wij dat dan niet mogen? Probeer ons niet te redden met een gekopieerd geloof!”

Die opmerking kwam bij James binnen als een mokerslag. “Deze jongere verwoordde een gevoel dat veel Tachoni herkennen, al vinden ze het vreselijk om toe te geven. Het gevoel dat het geloof, hoe dierbaar het ook is, iets is dat we geleend hebben. En iets dat je leent, wordt nooit helemaal van jezelf. De worsteling om het geloof eigen te maken zie je door de generaties heen. Er zijn maar weinig gemeenteleden die groeien naar een volwassen geloof dat standhoudt in beproeving.”

Bijbelvertaalwerk brengt verandering

Daarom schenkt Wafula al jaren een flink deel van de winst uit zijn onderneming aan het vertalen van de Bijbel in het Tachoni. “Ik geloof dat Bijbelvertaalwerk echte verandering gaat brengen voor de Tachoni. We krijgen toegang tot de Bijbel, het Woord van God, in onze eigen taal. Zo kunnen we preken over de onpeilbare hoogte, breedte, lengte en diepte van Gods liefde in de taal die ons hart raakt. En hebben we de mogelijkheid om het geloof in onze God op onze manier te uiten. Zo kunnen we onze kinderen en jongeren meegeven dat God ook hun God is, in een cultuur die hen een veilige en herkenbare omgeving biedt.”

“Het klinkt misschien als dagdromen, maar ik weet dat het mogelijk is. We zien het om ons heen als we kijken naar groepen die al veel eerder toegang kregen tot het Woord van God in hun eigen taal. Het gaat er dan anders aan toe: predikers verbinden de Bijbel en het dagelijks leven met elkaar, ouders helpen hun kinderen groeien in geloof. Culturen zijn weerbaar tegen slechte invloeden, of die nu uit het Midden-Oosten, Europa of Amerika komen. We weten dat het kan, en daarom zien we zo enorm uit naar deze Bijbel in onze eigen taal.”

Dit artikel verscheen in 2018 in Wycliffe Nieuws.

Deel dit bericht

Gerelateerd

Afscheidssymposium Bram van Grootheest

‘Bijbelvertaalwerk door de tijd heen’ Wycliffe Bijbelvertalers heeft op donderdag 18 april jl. afscheid genomen van haar directeur Bram van…

Lees meer

Opdraging Vitu Nieuwe Testament

Hoe mooi is het om een Bijbel in eigen taal te ontvangen? Voor de Vitu mensen werd dit werkelijkheid! Ze…

Lees meer

God spreekt ook tot doven

Stel je eens voor: je bevindt je op de markt, het is een drukte van jewelste en je ziet van…

Lees meer

Gegrepen door Gods Woord

Hessel en Coby Visser woonden en werkten 25 jaar tussen de Naro-mensen in D’Kar, Botswana. Wat is er in die…

Lees meer

Overal klinkt het Woord, zelfs in vluchtelingenkampen

Er was geen ontsnapping mogelijk! De toen dertienjarige Tefera Endalew uit het zuiden van Ethiopië zat opgesloten in een hut,…

Lees meer

‘Ik ga om God te dienen’ 

De gedreven Jorn Rietveld (28) wordt dit jaar uitgezonden naar Papoea-Nieuw-Guinea. Van kinds af aan wilde hij al naar de…

Lees meer

Ondernemersavonden: ‘Het evangelie in 3D’

In april organiseert Wycliffe Bijbelvertalers ondernemersavonden op drie locaties in het land over ‘Het evangelie in 3D’. Een avond vol inspiratie,…

Lees meer

Column: Horen en zien

Als je deze tekst leest, is de kans groot dat je deze in je hoofd “hoort”. Je hoort een stem…

Lees meer

De kracht van Bijbelvertaalwerk

Luai woont op New Ireland, de meest noordoostelijke provincie van Papoea-Nieuw-Guinea. Haar moedertaal is het Nalik, een taal die door…

Lees meer

De weg van het Woord volgen

José Alberto (57) grijpt zijn hoed van zijn hoofd en drukt zijn gezicht erin. Hij huilt, overmand door emoties, als…

Lees meer

Van eerste gebaar naar complete Bijbel 

Hoe vertaal je de Bijbel in gebarentaal?  Elk project kiest zijn eigen werkwijze, maar over het algemeen worden deze 14…

Lees meer

Een levende getuige

Ain*, een jonge Aziatische vrouw vertelt: ‘Ik was altijd erg snel boos; naar mijn ouders toe gedroeg ik me respectloos…

Lees meer

De Bijbel in je moedertaal

Sta jij weleens stil bij het belang van de Bijbel in je moedertaal? Stel je eens voor dat je de…

Lees meer

Vijf dingen die je nog niet wist over gebarentaal

Je hebt vast weleens mensen in gebarentaal zien spreken. Misschien wel in de kerk, bij een conferentie of bij een…

Lees meer

Bijbel in Gebarentaal

Afgelopen zondag was Hannah Bout te gast in de nieuwe rubriek ‘De Bijbel leeft’ in het programma Groot Nieuws bij…

Lees meer

Een hedendaagse Jona

Verstijfd van angst luisterde Marie Yalemoto naar de geweerschoten in het regenwoud rond haar dorp. Zouden ze haar man Gaspard…

Lees meer

Een geluk bij een ongeluk

Het is nacht en het vriest dat het kraakt. Vladimir Burnashev werkt voor Wycliffe Rusland. Vladimir – afgekort Vova –…

Lees meer

Wakker geschud door de waarheid

Het is voor de Adzera christenen ontzettend lastig om een christelijk leven te leiden. Want hoe breek je met zonden…

Lees meer

Bram van Grootheest, CEO of Wycliffe Bible Translators Netherlands, is leaving the organisation after more than 16 years

Bram van Grootheest, CEO of Wycliffe Bible Translators Netherlands, is leaving the organisation after more than 16 years. Van Grootheest…

Lees meer

Algemeen directeur Bram van Grootheest vertrekt na ruim 16 jaar

Algemeen directeur Bram van Grootheest vertrekt na ruim 16 jaar bij Wycliffe Bijbelvertalers Nederland. Van Grootheest gaf jarenlang met volle…

Lees meer